Když se začnete dívat po kočárcích, zjistíte, že je jich nepřeberné množství. Dalším, už méně příjemným zjištěním většinou bývá, že ideální vozítko nejspíše nenajdete...
text: Denisa Mannová
Pokud jej máte, tak jste buď měli ohromné štěstí, nebo jste ze svých původních nároků něco slevili. Kočárek by měl být především bezpečný a pohodlný pro dítě a komfortní pro vás. Nic by vám na něm nemělo vyloženě vadit, přece jenom to bude na poměrně dlouhou dobu vaše prodloužená ruka.
Jaký typ?
Otázka, kterou si nejspíše položíte úplně na začátku, bude, zda zvolíte klasický kočárek, nebo trojkombinaci. Tou je myšleno hluboká korba, sportovní kočárek a autosedačka v jednom (u některých modelů je pouze možnost auto sedačku připevnit, ale musíte ji zakoupit zvlášť). Autosedačku na podvozku oceníte zejména s malým miminkem, které vám v autě většinou usne a vy je pouhým přicvaknutím autosedačky na kolečka bez problémů převezete k lékaři či do ob - chodu. Zvolíte-li klasický hluboký kočár, budete asi za půl až tři čtvrtě roku pořizovat sportovní kočárek. Klasický kočárek s hlubokou korbou ještě miminko neokope špinavými botičkami ani nepolije čajem, můžete ho tedy pořídit i z druhé ruky a bude vypadat jako nový. Zvolíte-li troj kombinaci, výrobci slibují její využití až do tří let věku dítěte. Protože je ale starší dítě ve sportovním kočárku už dost těžké a špatně se s takovou náloží nastupuje třeba do autobusu, je dobré pořídit si k němu i polohovatelné golfové hole. Nám se na cestě k moři osvědčily už pro pětiměsíční miminko. Golfky zabraly v autě minimum místa a na občasné vyspání a procházky těch pár dní stačily. Navíc se vám budou hodit v případě, že budete muset dát kočárek do servisu. Před výběrem kočárku popřemýšlejte, kde se budete nejčastěji pohybovat, zda musíte řešit šířku kvůli výtahu, jak velký máte kufr auta. Jestli vás čekají spíše asfaltové cesty, nebo polní. Jak často budete cestovat hromadnou dopravou. Toto všechno jsou věci, které výběr ovlivňují.
Jaká kolečka?
Dále je třeba rozmyslet, jaká kolečka upřednostňujete – můžete mít nafukovací, plastová či pěnová, různí se i jejich velikost a počet. Příznivci nafukovacích kol budou vychvalovat jejich měkkost a po - ho dlí, odpůrci zas líčit, jak je nepříjemné, když kolo píchnete. Plastová kolečka jsou tvrdší a nezajišťují miminku takový komfort. Pěnová jsou asi ideálním kompromisem, je ale třeba z nich vyndávat zapíchnuté kamínky. Honosí se jimi spíš dražší modely, například iCandy či ze střední třídy Teu to nia. Velikost kol se odvíjí i od toho, kam budete nejčastěji jezdit. Malá kolečka mají výhodu nízké hmotnosti a snadnějšího přístupu do dopravních prostředků, problém ale budete mít na polních cestách nebo v zimě, když napadne sníh. Někteří výrobci nabízejí výměnná kola, například Bugaboo nebo Hartan, takže pak máte kočár do města i do terénu. U většiny sportovních podvozků jsou už dnes běžná kola, která se protáčejí do stran jako u nákupního vozíku. S takto ‚odemčenými‘ koly se vám bude na rovném povrchu lépe zatáčet a manévrovat. Je však nutné, aby šla kola pevně zaaretovat, jinak byste měli v terénu velký problém. Rozmyslete si také, kolik koleček by měl váš kočárek mít. Tříkolky se obecně doporučují pro vášnivé in-line bruslaře, na rovinu si ale řekněme, že většina z nás se bude více času pohybovat pěšky. Běžný tříkolový kočár navíc není při bruslení dvakrát bezpečný. Stinnou stránkou tříkolek je určitě jejich menší stabilita. U některých z nich (např. oblíbeného Jané Slalom) si navíc ve sportovní verzi nemůžete děťátko natočit směrem k sobě, což je velká nevýhoda. Batole otočené směrem k vám umožňuje příjemnou komunikaci, což oceníte zejména na osamělých procházkách. I tak je ale plno maminek, které si tříkolku nemohou vynachválit, například kvůli ruční brzdě.
Korbička, nebo vložná taška?
Důležité je zvážit, do jakého ročního období se vám miminko na - rodí. Pokud na jaro, nemusíte až tolik řešit velikost korby, protože novorozeně se vejde do každé a v létě, až povyroste, nebude jezdit zabalené v dece a fusaku. Čekáte-li podzimní či zimní dítko, pro jistotu si v obchodě korbu dobře změřte, některé korbičky (např. Jané Transporter) jsou na délku opravdu malé, okolo 70 cm. Velikou korbou jsou naopak proslulé například kočáry značky Patron, Dorjan nebo klasická Inglesina, jejichž korby mají přes 80 centimetrů. Rozhodovat se bu dete také mezi skořepinovou korbičkou a vložnou taškou. V korbičce je dítě více chráněno před povětrnostními vlivy, je ale těžší. Vložnou tašku snadněji vyndáte i se spícím miminkem a přenesete do bytu. Navíc vložné tašky většinou nabídnou miminku více prostoru než korbičky.