Minirozhovor s Pavlínou Kratochvílovou, majitelkou Montessori školky v severočeském Chomutově.
Co nejčastěji přivádí rodiče do Montessori školky?
V našem městě jsme jediná školka, která nabízí výuku podle metody Montessori, takže první argument je nasnadě. Kromě toho jsme soukromá školka, která bere děti už od 2 let. Kdybych měla uvést nejčastější důvody, které k nám rodiče přivedou, určitě je to individuální přístup k dětem a také malý počet dětí ve třídách. Děti si vybírají svou činnost podle sebe, klidně i podle nálady. Přednost se dává samostatné práci s individuálním přístupem, málokdy se pracuje frontální výukou, kdy musí dělat všechny děti to stejné.
Co v Montessori školce nejvíc vyhovuje samotným dětem?
Je to opět už zmíněný individuální přístup a menší kolektiv. Vedle toho děti moc rády pracují s přírodními materiály a Montessori pomůckami. Celý interiér školky musí být přizpůsoben tomu, aby se dítě cítilo psychicky neponíženo, aby všude, kde je to bezpečné, dosáhlo, a mohlo tak být strůjcem všech svých denních aktivit. Síla Montessori pedagogiky je právě v samostatnosti, posílení zdravého sebevědomí a vlastní zodpovědnosti už odmala.
Je jiný i přístup učitelů? V čem konkrétně?
Přístup učitelů je jiný v tom, že učitel nevystupuje jako autorita – děti mohou učitelky oslovovat jménem, nikdy není chválena osoba dítěte, ale vždy jeho konkrétní práce: ,,Namaloval jsi krásné žluté sluníčko.“ Přístup učitele k dětem je pozitivní, nepoužívají se negativa, například místo „ve třídě neběháme“ říká učitel dětem „ve třídě chodíme pomalu“, místo „nekřičíme“ používá „mluvíme potichu“ apod. Děti jsou hodně vedeny k samostatnosti, již od dvou let si připravují stůl ke svačině i k obědu, nalévají si čaj nebo mléko, nikdo je neobsluhuje. Na vycházku se oblékají jenom s malou dopomocí učitelky nebo svých starších kamarádů.